24 نوامبر 2023- بر اساس مقاله ی جدیدی که در BIO Integration منتشر شده است، محققان ارتباط بین دیابت شیرین و استعداد ابتلا به سرطان لوزالمعده را با استفاده از روش‌های تصادفی‌سازی مندلی(MR)  و مجموعه داده‌های مطالعه ی همبستگی سراسر ژنوم انسانی (GWAS) بررسی کردند.

از پایگاه داده MR Base که در دسترس عموم است، برای به دست آوردن اطلاعات ژنوم کامل، یافته های تحقیقاتی مرتبط، و خلاصه داده های مربوط به دیابت شیرین و سرطان پانکراس استفاده شد. متغیرهای ژنتیکی، به ویژه پلی‌مورفیسم‌های تک نوکلئوتیدی که بشدت با دیابت مرتبط هستند، برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند.

از چهار روش تحلیل وزنی واریانس معکوس (IVW)، تحلیل میانه وزنی، حالت وزنی و رگرسیونMR-Egger  استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری برای بررسی ارتباط بالقوه ی بین دیابت شیرین و استعداد ابتلا به سرطان پانکراس، انجام شد.

نتایج تجزیه و تحلیل وزنی واریانس معکوس، نشان دهنده یک رابطه علّی معنادار بین دیابت و افزایش خطر پانکراتیت بود. علاوه بر این، عدم وجود اثرات پلیوتروپیک افقیو ناهمگنی نشان داد که ارتباط مشاهده شده تحت تأثیر عوامل مخدوش کننده قرار نگرفته است. تجزیه و تحلیل حساسیت و سایر روش‌های آماری نیز از این نتیجه حمایت می‌کنند که پلیوتروپی ژنتیکی سبب سوگیری در یافته‌ها نشده است.

محققان نتیجه گیری نمودند که یک رابطه علّی بین دیابت شیرین و بروز سرطان پانکراس وجود دارد. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالای سرطان لوزالمعده قرار دارند و باید غربالگری زودهنگام دریافت کنند. مسیر سیگنالینگ IGF ممکن است میانجی کلیدی اثرات دیابت بر پاتوژنز سرطان پانکراس باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-diabetes-mellitus-pancreatic-cancer-causal.html